Sunday, July 11, 2010

CAKNA RAKYAT 2010 MERIAH!!!

11 JULAI 2010(Ahad)- Alhamdulillah jam 1 petang tadi berakhir satu lagi program kemasyarakatan anjuran Pas Kawasan Parit Buntar bertujuan mendekati masyarakat dan penduduk setempat iaitu Cakna Rakyat 2010. Program yang berlangsung di Dewan Serbaguna & Padang Kuala Bagan Tiang ini dikatakan sangat meriah dengan kehadiran hampir seluruh penduduk tempatan Kuala Bagan Tiang serta Perkampungan Nelayan.

Pelbagai aktiviti menarik dan pertandingan dilaksanakan bermula jam 9pagi lagi. Antaranya sukaneka rakyat, pertandingan bola sepak 7 sebelah, cabutan bertuah dan khidmat pemeriksaan kesihatan percuma.

Bagi slot muslimat ataupun wanita semestinya,acara masakan dan gubahan tuala menjadi tarikan. Kedua-dua acara ini mendapat penyertaan yang sangat ramai dan menggalakkan di kalangan mereka. Acara gubahan dan lipatan tuala mempertaruhkan persaingan yang amat sengit dan tidak kurang hebat juga pertandingan masakan berasaskan udang yang secara tidak langsung mempamerkan sosiobudaya-ekonomi dan penduduk yang tinggal berhampiran laut di sini.

Selain itu, turut diadakan pertandingan mewarna, kapal terbang, tiup belon dan baling straw untuk kanak-kanak. Golongan dewasa pula disajikan sukaneka berbentuk santai seperti boling kelapa, terompah besar, isi air dalam botol berkumpulan dan kupas kulit epal terpanjang. Untuk para pengundi baru dan lama, kaunter daftar dan semakan SPR turut dibuka bagi memastikan maklumat dan status mengundi pada pilihanraya akan datang. Jualan makanan dan gerai produk organik juga turut memeriahkan suasana pada hari ini.

Kira-kira jam 12 tengah hari selesai semua acara, para pemenang diumumkan. Penyampaian hadiah kepada pemenang disempurnakan oleh Hj Harun Hashim selaku YDP Pas Parit Buntar dan ahli Parlimen Parit Buntar, YB Dr Mujadhid Yusuf Rawa serta isteri. Jam 1 petang majlis pun bersurai dengan riak-riak kegembiraan di wajah masing-masing. Terima kasih warga penduduk Bagan Tiang atas sambutan anda. Jumpa lagi tahun hadapan, Insya-Allah.

sekitar pendaftaran untuk acara-acara yg bakal dpertandingkan

hasil gubahan-gubahan para peserta kipatan tuala

pertandingan mewarna tahap II

mewarna tahap I

pertandingan masakan berasaskan udang

YB Dr Mujahid sedang memberi ucapan ringkas sempena CAKNA 2010,
walaupun letih baru pulang dari program wacana di Kota Bharu,Kelantan semalam, beliau tetap ceria dan bersemangat meraikan penduduk tempatan yang hadir

YB Mujahid bersama isteri menyampaikan hadiah kepada salah seorang pemenang

Mesra.....Hj Harun Hashim, YDP Pas Parit Buntar memberi hadiah kepada pemenang pertandingan mewarna kategori pra-sekolah..

Yeah...nombor 1!!

Hj Harun sempat juga membuat pemeriksaan tekanan darah